17 June 2006

Het Hageland tussen Aarschot en Scherpenheuvel

Dit weekeinde werd het fietsnetwerk Hageland ingefietst. Zaterdag was het de beurt aan Noord-Hageland, de streek tussen Diest en Leuven, zondag Zuid-Hageland, de streek tussen Hoegaarden, Tienen en Zoutleeuw.
Ik had verkozen de zaterdag te starten vanuit Zichem. Op de markt kon men de fietsknooppuntenkaart Hageland aanschaffen. Het westelijk stuk van Haspengouw stond er mee op maar spijtig genoeg was de mooi streek rond Lubbeek nog niet geknoopt.
Na het uitstippelen van de route wou ik eraan beginnen maar tot mijn aangename verrassing zag ik plots Luc, 'De leuke fietser', en zijn vrouw die vanuit West-Vlaanderen waren gekomen om ook het prachtige Hageland te leren kennen. Ik vertrok richting Testelt en Messelbroek, net als Zichem eveneens deelgemeenten van Scherpenheuvel-Zichem. Verder ging naar Rillaar en Langdorp deelgemeenten van Aarschot. Daarna fietste ik langs de Demer naar Aarschot. Na een verkenning van het mooie stadscentrum ging het verder zuidelijk, langs het kasteel van Schoonhoven, richting Gelrode. Ik kreeg een eerste korte maar venijnige klim onder de wielen. Aan de molen van Gelrode is er een uitstekende gelegenheid voor een tussenstop. Daarna ging het verder langs het Hellegat, onder de E314 gevolgd door serieuze klim, naar Nieuwrode en Sint-Pieters-Rode, deelgemeenten van Holsbeek. We reden in de prachtige vallei van Winge, voorbij de Heilige Geestmolen naar het indrukwekkende kasteel van Horst. Verder ging het naar Houwaart, deelgemeente van Tielt-Winge, in de streek van de Hagelandse wijn. Vervolgens fietste ik naar Molenbeek-Wersbeek en Assent, deelgemeenten van Bekkevoort. Nadien ging opnieuw naar omhoog richting Scherpenheuvel. Daar is de basiliek de blikvanger, gelijk uit welke richting je komt. Het laatste stukje terug naar Zichem was gelukkig bergaf.

Gevolgde route: 58-59-57-01-94-06-04-02-03-ri.09-Aarschot-63-65-05-95-39-38-93-59-58
Kaart: Fietsnetwerk Hageland
Afstand: 75km

Zichem: Sint-Eustachiuskerk

Tielt-Winge: Wijnkasteel Haksberg

Rillaar: Sint-Niklaaskerk


0 Comments:

Post a Comment

<< Home